In deze blog serie over voeding ga ik in op wat voor rol voeding in het lichaam heeft, hoe het lichaam hiermee omgaat en belangrijker hoe jij dit kan inzetten voor doelen als afvallen of sport. Vanuit de basis ga ik steeds verder in met elke keer praktische tips. Dus als jij wil leren hoe je moet eten voor een triatlon, of wat je kan doen om af te vallen, blijf lezen.

Waarom eten we eigenlijk?
Zonder in de eerste blog in groot detail te treden laten we de belangrijkste vraag meteen tackelen. Waarom eten we? Dat antwoord is een grote opendeur, maar is wel bepalend voor de keuzes die je maakt ten aanzien van voeding. Wij als mensen eten namelijk maar om één echte reden, dat is om te overleven. Simpel gezegd, wanneer je niet eet en of drinkt dan heeft het lichaam geen brandstof meer en na verloop van tijd ga je dood. Belangrijk is dus: De enige echte motivatie om te eten, is de wil om te overleven.

Andere redenen zoals; ik eet omdat ik het lekker vind, ik eet omdat het mij blij maakt, ik eet vanuit frustratie, ik eet ….. vul zelf maar in, er zijn nog veel meer redenen waarom iemand wel of niet eet. Dit zijn ook overwegingen om wel of niet te eten en moeten erkent worden, echter zijn het bijzaken als je kijkt naar de rol van voeding in ons leven.

De invloed van voeding in ons leven
Voeding heeft vrijwel iedereen dagelijks mee te maken, dit maakt dat voeding veel invloed kan hebben op een leven. Ga maar eens na, hoe vaak jij door de dag heen iets eet of drinkt, ik kom op 12-15 momenten elke dag dat ik bewust een keuze maak om wel of niet iets te eten of drinken. Je hebt dagelijks ook te maken met voedingsprikkels van reclames, foto’s op sociale media en gewoon mensen in je omgeving die iets eten of drinken. Tegenwoordig is de hele samenleving ingespeeld op het zo goed mogelijk toedienen van prikkels, om ons iets te laten nuttigen. Elke hoek, elk moment dat je ergens bent zijn prikkels in je omgeving gericht op het consumeren van eten. In de huidige samenleving is er een overdaad aan prikkels die aanzetten tot eten. Het is dan ook niet gek wij met z’n allen meer eten dan vroeger. Er is een hele industrie om voedingsmiddelen er zo lekker mogelijk uit te laten zien, zo goed mogelijk te laten ruiken of de textuur en smaak zo aan te passen dat nog lekkerder is. Bedrijven geven veel geld uit aan het creëren van voedingsmiddelen die zo lekker mogelijk zijn, en er zo goed mogelijk uit zien. Met maar één doel; dat de consument deze koopt.

Het is lastig om je te wapenen tegen deze prikkels waardoor overeten op de loer ligt. Maar met de onderstaande tips kan jij al iets beter de strijd aan, om niet op elke eet prikkel in te gaan.

Drie tips die jou helpen bij het weren van prikkels die aanzetten tot eten.

  • Zien eten/eten zien, doet eten.
    Dit werkt net zoals gapen, als je iemand ziet gapen moet je heel vaak zelf ook gapen. Zorg dat je niet de hele dag eten in het zicht hebt.
  • Een verzadigd gevoel zorgt dat je minder vatbaar bent voor prikkels.
    Zorg dat je honger altijd voor bent, honger maakt je extreem vatbaar voor eet prikkels waardoor de kans veel groter is dat jij een minder gezonde keuze maakt.
  • Drink een glas water voor je maaltijd.
    Deze tip sluit aan op het verzadigingsmechanisme, een glas water vult de maag voor het eten, waardoor het lichaam eerder een vol gevoel zal ervaren.

In de volgende blog zal ik ingaan op hoe het lichaam verzadingsmechanisme werkt en hoe jij dit kan gebruiken om af te vallen of juist aan te komen.

Neem contact met me op als je meer wilt weten over voeding. Ik help je graag verder met vragen over voeding in het algemeen of over vragen over voeding in combinatie met sporten of afvallen.

Ben jij klaar voor de volgende stap?